Jag har 2 elever som går i 3:an. Jag har haft dem sedan de gick på förskolan. Bada är språkstörda och tvåspråkiga. Jag har försökt i alla år att lära dem begreppen år, månad, vecka och årstid, vad de är och skillnaden mellan dem osv, utan resultat. Deras svenska lärare säger samma sak. Finns det ett sätt att man lär sådana elever abstrakta begrepp? Vad kan jag göra för att få dem att kunna det? Jag är deras modersmålslärare.
Har barnet en kvarstående språkstörning i skolår 3 är den enligt definition en grav språkstörning. Tid är en mycket abstrakt företeelse som kan vara svår att förstå för barn med grav språkstörning.
Det är alltid svårt att ge råd om barn som man inte träffat så det får bli allmänna råd. Generellt bör man för barn med grav språkstörning vara så konkret som möjligt när man förklarar och inte förklara för många begrepp på en gång. Du kan t ex börja med dag och vecka. Utgå från begreppet dag, prata om vad man gör under de olika veckodagarna i skolan, skriv ner på lappar och lägg bredvid varandra och sen räknar man antalet lappar. Sen tillkommer två dagar när man inte går i skolan och tillsammans blir det sju dagar. Sen kan man börja med begreppet månad som innehåller flera veckor och så småningom kommer man till begreppet år. N är det gäller årstider kan du klä på dig kläder som symboliserar olika årstider, visa bilder etc och låta eleverna gissa vilken årstid det gäller.
Det är inte säkert att just detta fungerar för dina elever, så du får kanske pröva annat, men kom ihåg att vara mycket konkret.
Ha inte för bråttom, låt eleven få god tid på sig och fortsätt att arbeta med dessa begrepp även om eleven börjar svara rätt. Dessa för eleven svåra abstrakta begrepp måste få tid att bli befästa och därför behövs överinlärning.