Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Andraspråksutveckling

När barn som kommer till Sverige med annat modersmål ska börja skolan eller förskolan så har jag fått lära mig att barn i förskoleålder och tidig skolålder ska kunna knappa in och vara tvåspråkiga snabbt och enkelt för att kunna klara sin tvåspråkiga vardag, både i skola och  hemma. Finns det någon "mall" för hur snabbt barn utan språkstörningar ska lära sig sitt andraspråk tillräckligt för att klara vardagen i Sverige? Jag har en flicka 13-14 år med föräldrar som ej läser eller skriver, som varit i Sverige i 2 år och inte fungerar i klassen för nyanlända barn. Materialet språkligt som används ligger på 3-4 års ålder. Ja, frågan är främst; hur snabbt ska de klara sig på svenska i olika åldrar 2-18 år?

Svar: 

Man räknar med att det för barn tar 1-2 år att får ett fungerande basspråk på det nya språket, under förutsättning att barnet har en typisk språkkutveckling. Skolans språk är betydligt mer abstrakt och beroende på ålder tar det mellan 3-8 år att tillägna sig ett språk så man klarar undervisningen på samma nivå som enspråkiga elever. Det är faktiskt inte de yngsta barnen som är snabbast utan barn mellan 8-11 år som kan läsa och skriva på sitt modersmål.
Det för ju fram frågan om din elevs språkliga förmåga på modersmålet. Har hon haft en typisk språkutveckling på detta språk? Har hon gått i skola i hemlandet och kan hon läsa och skriva? Om hon kommer från en bakgrund där hon inte fått gå i skola och därför inte är litterat är det en stor omställning att placeras i skolan och delta i undervisningen, och eleven behöver mycket stöd för detta, helst med hjälp av en modersmålslärare.
Har hon gått i skolan är det viktigt att ta reda på hur hennes läs-  och skrivförmåga på detta språk fungerar samt skolresultat, dvs hade hon problem redan i hemlandet. Tycker nog det vore en god idé med en logopedutredning och att samarbeta med en specialpedagog i skolan.