Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Autism

Vi är en liten familj som är tvåspråkig, jag mamma är svensk och barnens far är engelsktalande. Vi har två barn, vår dotter är 4.5 år och fick diagnosen autism innan julen. Hon har varit mkt sjuk sedan hon föddes med bl a svåra ryggproblem. Vår son är två år. Han är frisk. Vi börjar dock oroa oss för honom eftersom han inte pratar. Vid 1.5 års ålder sa han ca 6-7 ord. Han kunde också säga "titta där". Nu säger han bara två ord "nej" och "mamma". Han har gått bakåt i språkutvecklingen. Han är dock inte tyst, utan "pratar och jollrar" på sitt vis men det går ej att höra vad han säger. Han visar oftast vad han vill och springer och hämtar skorna om han vill gå ut eller rycker i dörren. Han pekar ibland också på saker. Motoriskt sätt är han mkt snabbare än sin stora syster men språkligt sätt ungefär samma som henne. Förutom att han nu tycks gå tillbaka i språkutvecklingen. Storasyster var sen redan från början. Storasysters autism blev tydligt först vid 2.5 års ålder. Vår son är ju bara två år gammal! Vi var hos barnläkare på BVC för någon månad sedan och han tyckte inte att vår son gav ett autistiskt intryck men han ville följa honom åter efter sommaren ifall det skulle vara en språkstörning. Först då i höst kan det bli aktuellt med remittering till en logoped. Han blir då 2.5 år. Vi är så oroliga får vår son, han har också börjat att bita mig och andra barn. 

Vad tror ni? Har han autism eller en språkstörning? Eller får han bara för lite uppmärksamhet? (det går mkt uppmärksamhet till storasysters alla problem) Vi har inga andra inom släkten som har autism så varför skulle det vara det denna gång också? Hur skall vi gå vidare? Vi är så oroliga.
 

Svar: 

När du skriver att han "pratar och jollrar" på sitt vis men det går ej att höra vad han säger innebär det att han faktiskt pratar fast han är sen i utvecklingen i sitt uttal, så att ni inte uppfattar orden? Ett sätt att kontrollera detta är att kolla om han använder någorlunda samma ljudföljd för samma saker, vilket tyder på att han använder ett ord, även om det är så förenklat uttalsmässigt att ni inte förstår honom. 

 

Det är också viktigt att observera om han vill kommunicera med er, även om han inte blir förstådd, eller om han är helt ointresserad av kommunikation med omvärlden. Varför han börjat bitas kan jag utifrån vad du skrivit bara spekulera om, och med förbehållet att jag inte träffat honom, men det är inte ovanligt bland barn som är sena i sin språkutveckling att frustrationen över att inte kunna göra sig förstådd kan ta sig sådana uttryck. 

 

Naturligtvis spelar det en roll att så mycket tid och kraft går till storasyster. Finns det möjlighet för er att kunna sätta av tid regelbundet då en av er sysslar med er lille pojke? Är han intresserad av böcker kan ni titta i enkla bilderböcker med bilder på föremål. Vill han inte det, är det jättebra om en av er kan sätta er ner och leka med honom kring det han är intresserad av ? t ex bygga något med stora legobitar medan man pratar med barnet. Talar ni var sitt språk till honom skall ni fortsätta med det. En språkstörning innebär att barnets förmåga att processa, dvs bearbeta inkommande språkligt flöde, är begränsad, liksom arbetsminnet där det språkliga inflödet tillfälligt lagras medan det bearbetas. Tar man bort ett språk går det därför inte plötsligt mycket fortare på svenska, utan i stället går det långsamt på ett språk i stället för två. 

 

Som du förstår kan jag inte svara på din fråga huruvida din lille pojke har autism eller språkstörning utifrån ditt brev utan att ha träffat honom och helst skall en habiliteringslogoped göra denna bedömning. Däremot tycker jag att ni skall be BVC-läkaren att träffa er pojke så tidigt det går i höst för en remiss till logoped. Jag förstår att ni är oroliga, och en tidig remiss som är grundad på föräldrars oro är ingen ovanlighet på en logopedmottagning. Barnet kan ibland vara för litet för att det skall gå att genomföra en formell bedömning, men föräldrarna har någon att ställa frågor till och diskutera med. Ytterligare ett skäl till att remissen bör skrivas så tidigt det går i höst är att väntetiderna på många ställen är långa.