Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Autism

Vi ska börja med intensivträning med ett förskolebarn med autism. Barnet har bott i Sverige hela livet, gått på förskola i flera år och har ett annat hemspråk. 

Språkförståelsen är mycket svårbedömd, men vi ser nästan ingen respons på talat språk, däremot är visuellt stöd i form av bilder en hjälp. Barnet uttrycker sig ej verbalt, har kommit en god bit på väg med att använda PECS. Mycket lite engagemang i samspel. 

När nätverket nu ska börja träna med barnet diskuterar vi kring hur vi ska presentera instruktionerna, på svenska enbart eller även på hemspråket. Har ni några erfarenheter?
 

Svar: 

Det finns inte mycket forskning på detta område, men det lilla som finns visar på att användandet av två språk inte försvårar för barn med autism. Det finns en ganska ny artikel som undersöker den språkliga utvecklingen hos en liten pojke i USA med annat modersmål än engelska. Det man gjorde var att till en början använda mycket modersmål till pojken när man presenterade bildmaterialet, och när han bedömdes kunna orden i detta material gick man vidare med engelskan. Resultatet blev bättre än förväntat visade på vikten att också arbeta på modersmålet. 

 

Mitt råd är att ni provar att använda de olika språken från början, och ser vilka hans reaktioner blir. 

 

Du kan också skriva ordet autism i sökfönstret högst upp på Språkens Hus startsida och trycka ner Enter-tangenten, så kommer alla tidigare frågor som innehåller ordet autism upp.