Jag arbetar som specialpedagog och vi har på skolan speciellt två familjer bestående av 8 barn med mycket stora svårigheter att lära svenska. De har nu varit i Sverige i 3 år och MYCKET erfaren SVA lärare säger att det här är ingen normal språkutveckling. Vi har under deras år hos oss hela tiden haft handledning av skolpsykolog och fört diskussioner med skolläkaren. Barnen har haft undervisning i grupp och även enskilt men utveckling har t o m blivit bakåtgång och övriga elever går mycket mer framåt. Vi känner att det nu är dags att gå vidare till logoped för bedömning, vad tror ni om det?
Det är definitivt läge för en logopedutredning. Efter tre år Sverige skulle de ha tillägnat sig ett basspråk. Om föräldrarna själva har stora svårigheter att tillägna sig svenska, kan man dels misstänka ärftlighet för språkstörning, dels fundera kring hur den språkliga miljön ser ut i hemmet och vad som går att förbättra. Framförallt måste ni får kläm på hur deras modersmålsutveckling fungerar – är de både språkligt understimulerade och ev har en språkstörning måste man om möjligt arbeta med båda språken. Barnen behöver också en tillrättalagd undervisning så att de får en chans att utvecklas.