Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Behålla språken i Sverige

Jag har en dotter som är 6 år och som går i en engelskspråkig klass i en internationell skola utomlands (Spanien). Min man och jag är båda svenskar med svenska som modersmål. Dottern har gått i engelsk klass sedan hon var 4 år och tillägnat sig engelskan snabbt. Hon är mycket verbal och började läsa på svenska vid 4 1/2 års ålder och läser och skriver numera även på engelska. Vi planerar att flytta tillbaka till Sverige när hon är 7 år. Eftersom vi tror att det skulle vara en stor fördel för vår dotter att fortsätta ha tillgång till två språk vill vi att hon ska gå i en tvåspråkig skola när vi kommer tillbaka till Sverige. Vi planerar att stanna i Sverige fortsättningsvis så det är viktigt att hennes svenska förblir stark, s a s. Kan det vara till någon nackdel för hennes svenska att gå en tvåspråkig utbildning (svensk/engelsk i Sverige)? Frågan gäller i viss mån vår son också, som ännu bara är 1 år. Vi funderar på om vi ska försöka sätta honom i en tvåspråkig förskola (i Sverige) för att också han ska få liknande möjligheter som storasyster (och i framtiden kunna kommunicera med de vänner vi fått genom vår expat-period).

Svar: 

Om din flicka utan problem fungerar i en flerspråkig miljö så finns det ingen anledning till att inte försöka erbjuda henne en sån miljö även i Sverige. Hennes svenska blir inte svagare av att hon kan andra språk, utan de olika språken stödjer varandra. Det du måste tänka på är dock att ett flerspråkigt barn inte är två eller flera enspråkiga barn i samma kropp – ordförråden ser inte likadana ut eftersom språken används i olika sammanhang. Man brukar säga att barnet distribuerar sitt ordförråd över två eller fler språk och för att uppskatta ordförrådets storlek måste man lägga ihop de olika ordförråden.