Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Språkstörning

Hej jag har en dotter på 2 år. Vi bodde i Polen tills hon var 17 månader gammal. Hon lärde sig säga ordet mamma vid 13 mån ålder och pappa lite senare, förutom det kunde hon säga 3 ord till på polska när vi kom hit. Vid 19 månaders ålder började min dotter på dagis och där blev så klart det svenska språket infört. Jag kan inte säga att hennes språkutveckling har gått framåt vare sig det gäller det svenska språket eller det polska. Hon kan nu säga 2 ord på svenska: min och gurka, och ca 7 ord på polska. 

 

Jag har oroat mig för detta en längre tid, men jag har alltid tyckt att hon förstår väldigt bra vad vi säger till henne och hon uttrycker sig på sitt eget sätt (utan ord) så att man förstår vad hon vill. Men språkutvecklingen verkar inte gå det minsta framåt. Hon blir arg om jag försöker få henne att uttrycka sig i ord, och hon vägrar säga hej eller hejdå till barnen på dagis inte ens genom att vinka. Vi har träffat en logoped och blivit uppsatta för en tid till logopedmottagningen för ca 2 månader sedan. Sedan dess har min dotter endast lärt sig de 2 nya orden på svenska och inget på polska. 

 

Jag har nu börjat fundera på om jag ska börja prata med henne på svenska istället (jag är uppväxt i Sverige) och att min man fortsätter att prata med henne på polska (vilket är hans modersmål), skulle det underlätta för henne tror du? Finns det något annat jag kan göra i väntan på tid på logopedmottagningen? 

 

Svar: 

Vad jag förstår har ni redan nu kontakt med logoped och det är jättebra. Det som är positivt i vad du skriver är att din dotter förstår bra och att hon har en vilja att kommunicera. Vad gäller din direkta fråga om du skall byta språk med din dotter, kan jag säga att det som gör att hennes språkutveckling går långsamt inte beror på tvåspråkigheten utan på en trolig språkstörning. Tvåspråkighet orsakar aldrig en språkstörning. Utmärkande för språkstörning är ju den mycket långsamma språkutvecklingen och behovet av en mycket mer intensiv språklig stimulering med många upprepningar, vare sig barnet har ett eller flera språk. 

 

Det finns en missuppfattning om att språkutvecklingen skulle gå fortare om man tar bort ett språk, men den enda effekten blir att det går långsamt på ett språk i stället för två. Att ni i ert fall skulle tala var sitt språk får inte heller utvecklingen att gå fortare, och det är inte säkert att din lilla flicka tycker det är en god idé att mamma börjar tala ett språk som hon inte förstår lika bra som polska. 

 

Vad ni kan göra i väntan på att din dotter blir bedömd av logoped är att utnyttja så många kanaler som möjligt i kommunikationen, dvs inte bara tala med munnen utan också visa med gester och kroppsspråk vad ni vill säga. Många barn är hjälpta av att omgivningen samtidigt som den talar också använder tecken ? t. ex. låtsas dricka ur ett glas när man frågor om barnet törstigt eller slår armarna runt sig själv och huttrar för att visa att det är kallt ute och att det därför behövs varma kläder. Ofta är det lättare att ta till sig en gest för barnet eftersom den är mera konkret än det talade ordet. Genom att barnet efterhand tar till sig och använder gester och tecken, uppmuntras barnet att kommunicera och språkcentrum i hjärnan aktiveras också, vilket ofta underlättar för det talade språket att komma igång.