Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Uttalsproblem

Har några elever som har haft mer eller mindre uttalsproblem. Har jobbat mycket med dem och många har nu kläm på detta. Men när de nu börjar skriva mer och mer så kommer svårigheten fram igen. De har då svårt att veta när det ska stå ett k eller g och blandar dem med t, eller d, om det nu var dessa svårigheter de hade i uttalet. Jag har alltid skrivit under deras övningsbild ordet ifråga + jobbat med Praxis symbolen också. Men ändå kommer dessa skriftliga svårigheter och de blir så tydliga. Finns något annat att tänka på i detta? Finns annan hjälp för dessa elever? 

Svar: 

Det är språkstörningen som dyker upp i en annan form, och det är inte så mycket annat att göra än att arbeta på som du gjorde innan med uttalet, men att barnet istället för att bara säga ordet ifråga också får använda det skrivna ordet. Jag tror att man skulle kunna använda samma arbetsordning som vid Metafon-metoden, dvs att kontrastera minimala par som kung-tung, leka-leta etc, fast också skriftligt.