När jag kommer ut till förskolorna får jag ibland höra "Eva-Kristina Salameh har sagt att man har rätt att vara försenad 2 år om man är flerspråkig". Det jag funderar över är om man varit på förskolan sedan 1- 1½ års ålder och exponerats för svenska språket under 2-3 år bör man inte då som 4 åring vara längre i sin språkliga utveckling än 2 ordssatser.
Citat som ärvs ner genom åren tenderar att leva sitt eget liv... Utgångspunkten är att ett flerspråkigt barn som möter sitt andraspråk på förskolan inte kan jämföras utvecklingsmässigt med ett enspråkigt barn som har detta andraspråk som sitt modersmål. Men denna 'time-lag' på 1-2 år gäller den initiala språkutvecklingen och framförallt den lexikala utvecklingen. Sen tillkommer ju problem som att barn i t ex Rosengård helt enkelt inte exponeras tillräckligt för svenska för att ha en OK utveckling i sitt andraspråk, framförallt vad gäller lexikonet.
Efter max 2 års exponering skall ett barn kunna visa exempel på t ex bisatser, men man kan alltså in kräva att barnet skall tala svenska helt OK.
Av det här resonemanget så förstår du att en 4-åring som varit upp till 3 år på förskolan och endast producerar två-ordssatser inte har en typisk andraspråksutveckling. Det första jag skulle göra vore att kolla utvecklingen på barnets modersmål via föräldrar och/eller flerspråkig personal. Är det lika illa där, tycker jag barnet skall remitteras till logopedmottagningen