Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Romskt barn

Jobbar som skolpsykolog, har utrett ett romskt barn år 3, svag normalbegåvning perceptuellt, särskolnivå språkligt, började tala vid 3 år, ingen kontakt med svenska språket förrän vid skolstarten. Bör utredas vidare för språkstörning; kan ni göra det? Förslag på åtgärder? 

Svar: 

Jag ser på din adress att du arbetar i Skåne vilket innebär att barnet kan remitteras till vilken logopedmottagning som helst inom Region Skåne. Kön till logopedmottagningen vid Skånes universitetssjukhus är dock mycket lång ett tag till, framförallt för skolbarn eftersom vårt uppdrag är förskolebarnen. Skulle tippa att kön till logopedmottagningen i Lund är kortare så pröva att remittera dit.
Har eleven en språkstörning så gäller samma som alltid, att arbeta på båda språken om möjligt. Det brukar löna sig att arbeta med ordförrådet först, inte bara genom att utvidga det storleksmässigt utan också tänka på att eleven har kunskap om ordet och kan sätta in det i sitt sammanhang.
Två böcker som du kan låna och ha nytta av i detta fall är dels Språkutveckling och språkstörning hos barn där Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh är redaktörer. Boken kom 2007 och är utgiven av Studentlitteratur. Den andra heter Flerspråkighet i skolan och Eva-Kristina Salameh är redaktör. Boken kom 2012 och ges ut av Natur & Kultur. I den första delen finns ett kapitel om bedömning av flerspråkiga barn som kan svara på dina frågor.