Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Tre språk

Vad är bäst språkstimulans för barn vars mamma pratar ett språk, pappa ett annat och förskolan/kompisar ett tredje språk? Klarar ett barn med normal språkutveckling hur många språk som helst? Vad rekommenderas för barn som visat språkförsening? stimulans och konsekvens i alla tre språken?

Svar: 

 

 Majoriteten av världens barn är flerspråkiga, ofta på mer än två språk. Vad man måste tänka på är att de här olika språken inte är exakt likadana till exempel vad gäller ordförråd. I norra Sverige talar många barn samiska, finska och svenska, men beroende på i vilken omgivning de olika språken talas, ser ordförråden olika ut eftersom de förekommer i olika domäner, som hemmet, förskolan eller skolan. Ett flerspråkigt barn kan verka ha ett toftigt ordförråd om man på förskolan prövar med ord som mest förekommer i hemmiljö. 

 

Föräldrarna talar bäst sitt eget språk med barnet ? om en förälder känner sig tvingad att välja bort sitt språk, landar detta ofta i bitterhet. Frågan innan din handlade just om trespråkighet ? hittar du inte frågan så använd sökfunktionen på startsidan och skriv in ?trespråkighet?. Där finns råd om man skall gå till väga. 

 

En språkstörning medför att utvecklingen går mycket långsamt. Att välja bort språk för att påskynda utvecklingen går alltså inte ? utvecklingen går lika långsamt i de språk som är kvar ? det är inte flerspråkigheten som orsakar problemen utan språkstörningen. Flerspråkiga barn med språkstörning klarar att utveckla flera språk, men de behöver mycket längre tid. De är också mer sårbara för bristande exponering och behöver MYCKET stimulans på alla sina språk. Om ett barn med en normal språkutveckling behöver höra ett nytt ord 3-4 gånger för att de ska lära sig det, behöver ett barn med språkstörning kanske höra det minst 30-40 gånger. För att kunna bygga en grammatik i ett språk behövs att barnet har börjat bygga upp ett ordförråd. 

 

När det gäller hur många språk ett barn kan lära sig kan jag bara konstatera att barn lär sig de språk de behöver i de situationer de behöver dem.