Jag arbetar som specialpedagog och har kontakt med en tvåårig flicka som vistas på förskolan 15 timmar i veckan. Hemma talar man två andra språk. Flickan får svenska i förskolan. Nu vill mamma att flickan ska gå mera i förskolan för att hon ska bli ännu bättre på svenska. Hon går på en avd med flera små barn och endast vuxna efter antal barn. Vad tycker du?
Min första fråga är varför du som specialpedagog har kontakt med flickan ? om det är för att hon har problem med sin språkliga utveckling eller annan utveckling, eller om det är för att stötta personalen allmänt med råd och stöd.
I det första fallet skulle jag tycka att det är tillräckligt med 15 timmar i veckan för svenskan. En språkstörning innebär bl a att barnet är sårbart för för lite exponering på samtliga sina språk, inte bara på svenska, och behöver lika mycket stimulans på de andra språken.
Om hon inte har några problem med sin språkliga utveckling, kan ju förskolan erbjuda en pedagogisk miljö som befrämjar annan utveckling ? kognitiv, social etc.