Hoppa till huvudinnehåll

Sökformulär

Huvudmeny

  • Startsida|
  • Litteraturtips|
  • Länkar|
  • Frågor och svar|
  • Artiklar|
  • Forum|
  • Material|
  • Föreläsningar|
  • Kontakta oss|

Du är här

Hem
 

Språklig stimulans

Jag arbetar med handledning i förskolan och har fått en fråga om flerspråkighet. De arbetar fokuserat med ord för måltiden. Ska de rekommendera föräldrarna att uppmärksamma samma ord och begrepp hemma på modersmålet samtidigt? Vad blir bra för barnet? Barnet är något talförsenat.
 

Svar: 

Det kan dom väl göra om barnet inte redan kan det på sitt modersmål. Det är viktigt att komma ihåg att flerspråkighete inte är någon slags dubbel enspråkighet, där man kan lika mycket och samma saker på de olika språken. Lexikonet ser olika ut i de båda språken, vilket är fullständigt normalt, eftersom språken används i olika sammanhang.