Detta är ett bedömningsmaterial för skolordförråd på svenska som prövades ut under åren 2009-2012 inom ramen för ett skolprojekt i Helsingborg och Landskrona. Tanken är att resultatet ska kunna ingå i den typ av underlag, som behövs för att avgöra vilka barn som behöver utredas vidare med tanke på eventuella extra insatser. Materialet bedömer framförallt skolordförrådet i form av allmänna skolord, ord i läroböcker för läsning och i svenska för högre årskurser, i matematik samt i SO och NO.
Bedömningen är uppdelad i tre steg. Steg 1 bygger på läroböcker för årskurs 1-2, steg 2 på läroböcker för årskurs 3-4 och steg 3 på läroböcker för årskurs 5-6.
Bedömningsmaterialet Skolordförråd har digitaliserats av Martin Howe på HoweITworkS och är tillgängligt för alla tre bedömningsnivåerna. Dessutom för både Microsoft365 och Google Workspace for Education.
Genom att använda de digitala versionerna av bedömningsmaterialet, ger du de elever som behöver det en möjlighet att använda exempelvis talsyntes, t.ex. genom "Avancerad läsare" från Microsoft eller "Läs-läge" från Google.
För dig som är lärare innebär de digitala alternativen att du sparar mycket tid då de är självrättande. Via HoweITworkS hemsida under rubriken "Verktygslådan" kan du nå materialet och instruktioner. Du kan kontakta Martin Howe via ovanstående hemsida om du får problem trots instruktionerna.